RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PELAJARAN 25
Tarikh/
Hari:
Rabu 17.10.2012
Masa
: 11.15 – 11.45
Kelas : 5 Seroja
Bil. Pelajar : 37 orang
M/ Pel
: Pendidikan Islam
Tajuk : Adab Bermain
Objektif
: Pada akhir
pembelajaran murid akan dapat:
1. Menyebut 3
bahagian adab bermain.
2. Menyatakan 4
adab sebelum, semasa dan selepas bermain
3. Mengklasifikasikan adab sebelum, semasa dan
selepas bermain.
Pengetahuan
Sedia Ada :
1.
Murid telah biasa bermain.
2.
Murid dapat menamakan beberapa jenis permainan.
3.
Murid mengetahui alatan keperluan untuk sesuatu
permainan
Kaedah
:
1.
Perbincangan
2.
Sumbangsaran
Bahan
:
1.
Cerita Kartun “Upin dan Ipin”
2.
Slaid Power Point
3.
Lembaran kerja
Nilai
:
1.
Bekerjasama dalam setiap tugasan yang diberi.
2.
Berhemah tinggi dalam setiap pekerjaan yang
dilakukan.
Kemahiran
:
1.
Mengklasifikasikan adab sebelum, semasa dan selepas
bermain.
2.
Membanding beza antara orang beradab dengan orang
yang tidak beradab.
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
Kartun
Upin dan Ipin
|
1. Guru
menayangkan video kartun Upin dan Ipin.
2.Guru
menyoal murid berdasarkan video yang ditayangkan.
3.Guru
mengaitkan cerita tersebut dengan tajuk pelajaran
|
1. Murid menonton sambil menghayati jalan
cerita kartun tersebut.
2. Murid memberi respon terhadap soalan yang
diberikan oleh guru.
3.Murid
seronok untuk menjawab kerana mempunyai pengetahuan sedia ada
|
Teknik:
Penyoalan
secara kelas dan individu tentang cerita kartun tersebut
Contoh:
1. Apakah yang dapat ditonton di dalam video
itu tadi?
|
Perkembangan
(20
minit)
|
Menyebut 3
bahagian adab bermain.
Menyatakan
4 adab sebelum, semasa dan selepas bermain.
Mengklasifikasi
adab sebelum, semasa dan selepas bermain.
|
1. Guru menunjukkan slaid.
2. Guru meminta murid murid menjawab secara
individu mengenai slaid yang dipapar.
3.Guru
meminta murid membuat kumpulan.
4. Guru meminta murid berbincang tentang tugasan
yang diberi.
5.Guru
menyemak jawapan yang dipamerkan dan memberi ulasan.
|
1. Murid membaca petikan secara kelas.
2. Murid-murid dapat menjawab dengan baik
soalan yang diberi.
3. Murid dibahagikan kepada 7 kumpulan.
4. Murid berbincang dalam kumpulan.
5. Murid mempamerkan jawapan mereka kepada
guru
|
Strategi / Teknik:
Banding
beza sikap beradab dan tidak beradab ketika bermain
Nilai murni:
Kerjasama
dalam kumpulan sewaktu perbincangan.
|
Penutup
(5
minit)
|
Peranan
setiap murid apabila menjaga adab
ketika bermain mewujudkan suasana permainan yang baik.
patuh
peraturan.
Kerjasama
Sikap
tolak ansur.
|
1.Merumuskan isi pelajaran 2.Mengingatkan murid supaya mengamalkan adab
ketika bermain .
|
1. Murid menjawab soalan yang diberikan oleh
guru.
2.Murid
mengetahui kebaikan mengamalkan adab sebelum, semasa dan selepas bermain.
|
Strategi:
Penyoalan
keseluruhan kelas.
|
1 comment:
Satu rancangan P&P yang menarik.Teruskan usaha mendidik permata hati kita
Post a Comment